20071111

Astro,not?

Dr. Skeikh Muszaphar Shukor..
Hmm...tanye la mane2 girl kt msia ni.. sape yg tk adore kt die? well, frankly speaking, im the one who actually wanna personally meet him at anytime n anywhere just kinda sharing his experience to me.. ape2 pn, sebalik kisah spaceman msia yg sorg ni.. ade kisah yg sptutnya kita same2 pk..

At last.. angkasawan kita dah turun dari angkasa. Yeah.. great success. Oppss… Angkasawan? Owwhh… how I wonder why the Russians are calling him “spaceflight participant”. Doesn’t that sound like space tourist? and since when you flip a dictionary finding the word definition ‘tourist’ as ‘refer to ‘astronauts”? Well, I don’t have to elaborate much more on the issue. Its kinda…. Propaganda? Dunno... there’s some few article here that I’m attaching from some of my reading material. You judge cause I already know my stand…

KUALA LUMPUR, 28 Sept (Hrkh) - Memandangkan perbelanjaan yang besar telah dikeluarkan dengan menggunakan wang rakyat, kerajaan perlu bertanggungjawab untuk berterus terang adakah benar Malaysia menghantar angkasawan? Ketika media-media utama begitu heboh dengan apa yang didakwa sebagai angkasawan negara, semakin ramai yang mempersoalkan adakah Malaysia menghantar angkasawan atau pelancong angkasa? Semalam, dalam laman web berita ini, seorang wartawan veteran, Ahmad Tajdid turut mempertikaikan perkara tersebut. Sambil mengucapkan syabas kepada Dr Sheikh Muszaphar Shukor kerana menjadi rakyat Malaysia pertama ke angkasaraya, beliau mempertikaikan adakah apa yang dibanggakan itu merupakan projek angkasawan negara atau pelancongan angkasa? Beliau bimbang "program angkasawan negara" akhirnya hanya menjadi modal politik pilihan raya dan tidak jauh bezanya dengan pelayaran solo kapal layar mengelilingi dunia.

Setakat yang dikesan, orang yang pertama mempersoalkan perkara i "Astro, Not!"tu ialah seorang blogger yang menamakan dirinya sebagai Aisehman. Dalam postingnya yang bertajuk, beliau menyiarkan gambar yang dipetik dari laman web Nasa yang menyatakan secara jelas bahawa apa yang didakwa sebagai angkasawan Malaysia hanya disebut sebagai " "Astro, Not!"". Peserta dari Malaysia itu tidak disebut sebagai angkasawan (astronaut atau cosmonaut) dalam gambar tersebut. Menurut Wikipedia, spaceflight participant ialah gelaran yang diberikan oleh Nasa kepada pelancong angkasa. Isnin lalu, majlis pengumuman "angka sawan pertama negara" yang disempurnakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.


Bercakap pada sidang akhbar selepas majlis itu, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Jamaluddin Jarjis dilaporkan berkata, kerajaan bersedia meneruskan program penghantaran angkasawan negara ke angkasa lepas yang dianggarkan memakan belanja sebanyak RM103.2 bilion sekiranya rakyat mahu ia dilaksanakan. Kapal angkasa yang akan membawa apa yang disebut sebagai angkasawan pertama negara ke ISS adalah Soyuz TMA-11 yang dipandu Yury Malenchenko dari Rusia dan jurutera penerbangan Amerika Syarikat, Peggy Whitson. "Angkasawan negara" bakal berada di sana selama sembilan hari sebelum pulang ke bumi bersama angkasawan lain, yang kini telah pun berada di ISS. Di ISS, "angkasawan negara" akan menjalani tiga eksperimen berkaitan sel barah, bakteria dan pengkristalan protein. ......

malas la nk paste smpai habis.. kite same2 pk la.. for me, its not the matter of space tourist or what so eva..
tk pyh la kte nk kagum sgt.. bcoz actually, one of d malaysians mmg 'akan' pg as org ckp pakej.. yer la..
Najib kn dah beli roket dr russia.. 4 what prupose i dunno.. tp yg i noe, prgm angkswn ni mmg dh di'rancang' utk mnguntungkn pihak2 tertentu..

Klau kite fikir2 blek, npe dr.muszaphar yg dpt? sedangkan klau ikut klayakan, dr faiz is the one, ntah la..
if u guys nk tau, ayah dr muszaphar tu mmg dh lame kawan baik dgn Mahathir. so, phm2 la kn..

hmm...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...