20090619

Seketika

Malu untuk suarakan apa yang kau rasa?

Itu adalah satu kesilapan paling besar yang kau akan buat dalam hidup kau bila kau buat keputusan macam itu.

Tapi kadang tak semua apa yang kau rasa harus kau suarakan. Setelah aku lalui macam2 dalam beberapa tahun ini, aku sedar, walaupun aku dah lama tahu, kita hidup didunia ini cuka seketika. Mungkin dalam waktu sesingkat ini, kita mudah gopoh untuk lakukan macam2..termasuklah menyakiti makhluk yang lain.

Aku, sebelum aku kahwin aku nak lakukan macam-macam.. terlalu macam2 sampai aku pernah kata, kalau lah ada lebih dua-puluh-empat jam dalam sehari. Memang manusia tamak. Macam aku juga.. Tapi realitinya, semakin banyak yang kita dapat dalam dunia ni, semakin kita kekasta tinggi dari makhluk yang lain, bukan? Namun ironinya kita semakin rasa kita hebat dari yang Abadi di atas sana, kau lupa-Dia?

Mungkin aku adalah aku, macam yang kau tahu..Mudah sangat untuk demand macam2... Terlalu perfectionist! Tapi adakalanya, aku tersentak, terduduk, terdiam memikirkan apakah betul apa yang aku buat. Terlalu hebatlah untuk mendabik dada? Aku selalu cuba untuk muhasabah diri.. Aku terlalu cepat manjadikan sifat syaitan suatu kebiasaan, kalau bukan semua, sekurang2nya satu..mesti ada satu. Terlalu hina rasanya.

Untuk kau, mungkin kau terlalu fikir kau ada segala2nya...tapi kau silap sebab segala2nya yang kau ada sekarang mungkin tidak akan kekal..Kau terlalu agung2nya manusia disekeliling kau walhal mereka yang kau penah caci, domba dan keji.. Sekurang2nya kau ambillah masa dua minit dari 1440 minit sehari kau nilai diri kau..Kau tak perlu jadi orang lain, padahal itu bukan diri kau.. Aku tahu, aku manusia biasa, jadi tak salah jika aku pun tahu rasa kebencian. Kalau apa yang Loque nyanyi tu boleh jadi kenyataan, seronok bukan?

Sekurang2nya aku jujur. Sebab aku bukan robot.

Kau?

Buat biasa saja, boleh?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...