20100219

Perjanjian

Dan sesungguhnya tak guna berjanji apa segala jika kamu tidak yakin boleh tepati..Kerana takdir itu memang bukan dalam jadual pembelajaran akademik kamu atau boleh punch card apabila kamu suka untuk masuk kerja..Itu semua bukan perancangan kamu, maka perlu berhati-hati dalam melontarkan perkataan..Usah cakap akan setia jika kamu kamu bukan begitu.. Jangan kata kamu teguh jika mudah goyah dengan nafsu..

Memang aku pernah cakap dan akan selalu cakap, kepandaian seseorang itu bukan lah apabila kamu berjaya mendapat anugerah dekan setiap semester, di sponsor Jabatan itu ini atau berjawatan bagus.. Ia adalah apabila kamu bijak menghadapi pelbagai dugaan di dalam hidup. Dan, kamu tak akan jumpa harga yang lebih bernilai daripada ilmu yang kamu dapat dari pengalaman hidup.

Buku adalah mendium akademik yang hanya ada tulisan hitam dan putih didalamnya. Jika ada visual pun mungkin kombinasi beberapa warna, itupun untuk menarik lagi perhatian pembaca. Namun kamu fikir dengan belajar melalui buku seharian mengunci pintu atau tidak makan dan minum ataupun tidak bercampur dengan masyarakat kamu boleh jadi hebat? Kamu silap kawan, kerana bagi aku, sijil kamu itu hanya bullshit pada mata aku..Aku tak pernah penting kan itu. Atau pun mungkin apabila kamu sudah punya Master, PhD atau apa lagi ilmu yang paling tinggi, kamu sudah cukup sempurna? Cermin diri, kerana kamu masih berlum berhadapan dengan realiti.


Apa pun yang terjadi sebenarnya suratan. Belajar menerima takdir didalam setiap apa juga yang berlaku di dalam hidup adalah jalan terbaik. Menjadi matang di dalam konsep yang paling benar di dalam segala bentuk defini matang.. Berubah lah, cuba untuk berhadapan dengan ranjau yang sebenarnya lebih jauh dan merbahaya didahapan kamu..Kamu sebenarnya belum lagi tengok dunia..Memang aku pun masih muda, namun mari kita sama-sama buku kan apa yang aku dah alami sepanjang usia aku berbanding kamu..




Jumpa nanti,
Ranjau.

6 comments:

Aida Zahrol said...

kadang2 seorang tu umur saja banyak. tapi kalau dah dasar lelaki tu, umur patut tolak 20thn utk tahu perangainya macam mana. ribena sungguh.

harus belajar la menerima kelemahan or wat so ever, improve and not selesaikan dgn menambah masalah lagi.

bak kata marina, seriyes mcm lancau.

Marina Ina said...

alamak part seriyes cm lancau tu i nak gelak bleh..ahahah,, tu lahh xpe lah.. dh ada gf pun..senang jek nak cari ganti.. x sedih la tu.. kan

Aida Zahrol said...

x sedih pun. LELAKI kan. apedehal. hensem lak tu. awww~

Marina Ina said...

senang jer nk cari ganti..kata nobody could reply u in my heart la apa lacau..hahaha

Aida Zahrol said...

eh, u salah eja la. lacau tu mcm cincau plak.

biasa la. sebijik cam ex i kot. oh can't live without you la. tetibe seminggu jer dah ade gf.

tp u mcm hebat lagi jer. lum pape dah ade lain. suspek ah.

Marina Ina said...

alamaak salah eja lah pulak hahah..

biasalah lelaki babe..sweet talker lebih..nmpk aweks sikit goyah.. konon syg smpai nak mati lah gayanya, blm pun sebulan agaknya dh ada gf..


tu ahh layankan ajerr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...