20081205

Seharian di Copenhagen, Sweeden

Kunjungan aunty Mariana(bukan nama sebenar) dua malam lepas telah merubah keadaan.

Aunty Mariana punya anak yang sangat comel. Oh ya, aunty Mariana ialah aunty aku. Beliau berkahwin dengan seorang English dari Aussie. Kau pun tahu how cute mix baby is kan? She's fucking cute. Kau tengok sahajalah, kalau Pan Asian, memang sangat cute.. The baby name is Nadia Dienne(bukan nama sebenar) . Fuck, i wish i married with English. I just want a cute Pan Asian baby, thats it.


Kunjungan itu hanya sekejap. Itu bermakna, sekejap sahaja aku punya masa untuk memanjai Nadia. Sedihnya. Aunty Mariana akan pulang ke Sweeden untuk mula bersyarah disana. Ohh, lupa. Aunty Mariana merupakan seorang pensyarah di sebuah universiti terkemuka di Sweeden. Aku tidak pasti; mungkin Lund University, Stockholm Uni or any other uni, im not sure bout that. Yang aku tahu, pada ketika ini aku sangat merindui Nadea. She's fuckingg cute,mann!


Setelah dua hari.


Aku nekad. Aku ingin terbang ke Sweeden. Aku kemas barang-barang aku dan terus renew passport yang telah bertahun expired. Aku tak tahu nak ajak siapa. Tiada sesiapa yang sudi menemani aku tatkala aku sangat merindui kecomelan Nadea. Aku pun terus mengajak Aisyhah;
Oh, she's my sister. Dia pun tengah cuti sekolah. Aku pun terus bertolah ke KLIA untuk terbang ke Sweeden. Aneh. Aku tidak punya banyak masa untuk berfikir panjang. Aku terus masuk ke dalam flight bersama Aisyhah. Tiada ahli keluarga yang menemani kami. Aneh.


Setelah 13 jam di dalam pesawat, aku kaget.


Kemana hala tuju aku? Ohh, ke Copenhagen. Aunty Mariana pernah bercerita mengenai tempat itu. Aku pun lantas mengambil taxi dan meminta pemandu menghantar kami ke Copenhagen, mungkin di kawasan itu ada uni trdekat untuk aku mencari aunty. Penat tak terkata. Aisyhah juga begitu. Ah, shit, rakyat Sweeden tidak berkomunikasi dalam bahasa inggeris, itu yang menyukarkan aku sepanjang perjalanan. Aku cuma memahami dialek Sweedish itu, namun aku tidak cukup faham. Ahh, janji sampai di Copenhagen, aku puas.




Setelah sampai di universiti berdekatan aku kaget. Sedikit kagum. Universiti itu sangat cantik. Rerumpun hijau dan pokok pokok menyambut kedatangan kami. Ohh tidak! Ada rusa jinak berkeliaran, begitu juga segerombolan angsa kuning. Mereka ramah. Seolah tahu aku bukan rakyat tempatan. Rumput disana sungguh cantik, aku terus berjalan dan melihat struktur bangunan uni itu sungguh mempersonakan, aku terleka seketika. Sesekali melihat burung berterbangan dan terdengar kicauan yang mengasyikkan, sungguh nyaman.



Pelajar pelajar di sana tidak cukup ramah. Tidak seperti di Malaysia, pelajar2 disini menghabiskan waktu riadah petang untuk bermain go-kart dan rock climbing. Tidak sesiapa pun mempedulikan aku; aku terus berjalan bersama Aisyhah. Tatkala aku berjalan untuk ke arah blok pentadbiran, aku ternampak kelibat seseorang yang aku sangat kenal; itu Haroon Shaukat Ali! Pelajar terbaik uia dalam Computer Science. Aneh. Apa dia buat di Copenhagen? Beliau berpakaian seperti selalu ketika ke kelas; bersama beg yang sarat dan laptop di tangan.

Haroon berasal dari selatan India.


Aku: Haroon, what are you doing here, in Sweeden?!
Haroon : Hye babe! I am shifting here. I am not studying in UIA anymore; im quit.
Aku : OMG! *dan perbualan terhenti apabila Haroon menunjuk aku tempat diamana Aunty Mariana berada; rupa2nya aunty merupakan pensyarah Haroon


Setelah aku berjumpa dengan aunty, beliau sedikitpun tidak terkejut dengan kehadiran aku di Copenhagen. Beliau membawa aku ke H&M, pusat pakain branded yang popular di Europe. Harga juga murah, malangnya jenama itu masih belum sampai di Asia. Kami berjalan2 di sekitar Strøget Street, ia seakan2 Petaling Street di KL, kami juga menaiki tren untuk ke Denmark. Ia tidak berapa jauh.


Aku telah pun memeluk cium Nadea. Aku rinduukan dia. Kami bersiar2 di sekitar lake di tepian bandar Copenhagen.


Setelah seharian di Copenhagen dan Sweeden, aku bertolak semula ke Malaysia dan Aunty Mariana menyuruh aku pulang semula ke Australia, kerana dia rasa aku berminat untuk menyambung pelajaran di sana.


Aneh.

Kenapa aku tidak tidur di sana?


-------------------------------------------------------------------------------------------------

















Sebab aku mimpi je dowhh! Gila babi lah. Buka mata pagi tu aku mencarut.


Damn.


Ni semua kerja Shireen, dia yang inspire aku macam2.



--'

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...