20100814

Kau fikir kau Tuhan?

Aku baru balik dari kerja.
Ya, itu rutin harian baru aku sekarang.

Jam lapan nanti nak sambung kerja lain pula. Semata2 nak dapatkan wang dan pengalaman.

Entri ini random. Maknanya kadangkala mungkin keluar topik. Tapi maksud penceritaan adalah satu. Iaitu hormat.

Kita dilahirkan sebagai neutral. Persekitaran yang sebenarnya mendidik kita menjadi siapa. Cubalah jika kita jadi sesabar dan se cool mana tapi jika hari2 kau face sesuatu yang mcm palat, mesti akhirnya kau give up kan.

Macam pagi tadi, aku report kerja sebagai hari pertama. Aku kerja di Guardian BB Plaza, tu pun untuk 6 hari je. Memang, ada yang cakap malu dan sebagainya, tapi aku tak rasa pun itu satu masalah. Kau orang yang sebenarnya slow kan step aku.

Aku tanya sorang cina separuh umur, "Excuse me, may I know who can I talk to since this is my first time working here"

Ok, macam aku ada belajar embedded question, bermakna ayat pemanis sebelum soalan yang perlu kau tambah untuk tidak nampak rude. Macam contoh situasi aku, aku cukup hemah rasanya senyum dan gunakan tone terbaik bermakna aku hormat.

Tapi Cina ni tiba2 high note plak cakap "Can you wait for a while! We are busy doing our work, you stand there first!"

Pukimak.

Aku cakap baik2 kau pun boleh consider kan untuk berhenti buat kerja kau. Dah lah kau tak puasa, nak emo apahal. Aku tau lah kau manager kat situ. Lepas tu dah habis deal dengan fucker ni, aku perlu pula face staff guardian yang sombong dan kerek macam hebat tu kan.

Panggil aunty pun aku kena marah.

Habis nak panggil kau kakak ke? Umur kau baya opah aku, bodoh!

Sabar je lah. Lepas tu cakap nak kerek. Kau semua fikir kau orang ni engineer ke nak sombong tak tentu pasal. Mana pergi rasa hormat orang lain? Fikir kau manager, kau boleh pijak orang bawah suka hati? Fikir kau dah lama kerja situ, kau habis berkuasa ke?

Lancau lah wei.

Aku paling pantang orang guna kan tanda seru, tak kira lah dalam mesej atau tone bila bercakap. Kau orang memang biadap.

Apa kau semua fikir, kau boss apa pun, kau CEO, kau COO, kau senior, engineer, kau rokstar ke apa ke, perlu ke nak treat orang bawah kau macam pundek. Kau ingat pangkat besar habis boleh jadi Tuhan lah nak maki orang suka hati mak bapak kau.

Hormat orang lah bodoh!

Kalau kau perangai macam bangang, and expect orang lain hormat kau, memang tak lah wei. GAGAL. tu je word untuk peribadi kau the whole! Tak kira lah siapa engkau, jangan kau ingat kau orang atas je kau boleh pijak orang bawah kau serupa sampah. Mereka bukan anjing peliharaan kau. Hormat. HORMAT! Mak ayah kau ada ajar tak?

*tahan sabar*

Ini bukan kali pertama benda macam ni jadi kat aku, tapi staff Guardian tadi memang bagi aku panas. Gaji kau orang pun berapa sen sangat nak compare gaji aku, so tak payah cakap banyak boleh. Lain lah gaji kau 7000 sebulan, nak kerek tu aku faham lah. Fikir jadi manager Guardian or cashier pengalaman 3 tahun tu dah cukup up ke, bodoh gila. Lepas tu depan lelaki habis nak ayu. Serius macam lancau.

Itu satu hal, yang dah memang orang atas tu, boleh tak kalau sekali sekala kau orang tunduk sekejap, tengok orang bawah punya perasaan jugak. Jangan ingat kau bayar gaji mereka, kau dah boleh nak treat mereka macam anjing. Nak tanya, tanya elok2, tak perlu nak ada tanda seru !!!!! atau GUNA HURUF BESAR bila mesej orang bawah kau. Tak belajar manner ke, moral ke, akhlak ke? Memang tak ada adab! Boleh tanya dan cakap elok2 kan. Suka ke orang kutuk kau belakang2? Jangan lah fikir kau boss, kau rokstar, kau manager ke apa, kau dah boleh buat orang lain sesuka hati mak ayah kau. Sedar sikit, kehidupan ni roda, dan apa yang kau buat orang, kau akan kena juga satu hari nanti.

Ingat,

Kau bukan Tuhan.

1 comment:

apiz.kamarudin said...

hehe..sronok baca..takpa2, depa kapiaq..x sunat..maki ja depa tu...haha

chill :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...