20080421

Hentikanlah

Berfikiran positif. Bertindak fleksibel.

Terus bersemangat membina empayar Muzik Indie Malaysia adalah tindakan yang akan diambil oleh Hujan selepas peristiwa 19 April di Johor Bahru yang tidak dapat dilupakan dalam lapisan ingatan Kugiran Hujan dan penyokong setia Hujan iaitu Raingers

Cabaran dan dugaan yang datang bertubi-tubi dari golongan mereka yang anti-Hujan tidak akan diendahkan. Kerana matlamat yang utama dalam penubuhan Hujan adalah mewarnai Muzik MAlaysia dengan ke Indie an ataupun musik yang bebas.



Hujan band mainstream? Tidak. Salah tanggapan anda.


Dua perkara berbeza tentang yang perlu anda tahu tentang ciri-ciri band mainstream ialah :

1. Band/Artis mainstream kesemuanya dibawah label syarikat-syarikat rakaman yang besar seperti EMI,Sony -BMG, Suria Records.


Ada sebahagian Band/Artis mainstream mencipta lagu sendiri, tetapi ada juga yang mendapatkan khidmat komposer-komposer bertauliah dalam memproduce album mereka

2. Band/Artis mainstream segala jualan album di uruskan syarikat rakaman 100%. Band/Artis hanya datang buat persembahan, record lagu dan ikut arahan syarikat rakaman. Jika artis langgar syarat seperti menjual album secara 'solo/jual sendiri', artis akn dikenakan tindakan undang2 mengikut perjanjian. Segala promotion juga di lakukan oleh 'record label'.

Artis hanya terima royalti album serta pecahan duit dari konsert yang disertai

Tetapi, Hujan bukan BAND MAINSTREAM kerana Hujan merupakan band Indie/ Independent/ Industrial/ D.I.Y...
kerana mereka mempunyai modal yang besar untuk bergiat cergas dalam dunia Muzik Malaysia. Walaupun lagu mereka dikeluarkan pada hampir setiap semua corong radio tempatan, itu tidak bermakna Hujan boleh dilabel sebagai band Mainstream. Perlu dingat bahawa radio,surat khabar dan televisyen hanya objek promosi sahaja, tiada kena mengena dalam melabel sesebuah band sebagai mainstream ataupun Indie. Mari kita lihat definisi Band Indie/ Independent/ Industrial/ D.I.

Y boleh ditafsirkan sebegini:

1.Tidak bernaung terhadap mana-mana syarikat rakaman Malaysia. Dengan erti kata lain, mereka memproduce album, lagu dengan 100% hakcipta sendiri. Mempunyai studio rakaman individu. Itulah rahsia kejayaan Hujan menghasilkan lagu yang mempunyai kualiti sama seperti membuat rakaman di syarikat rakaman (mainstream.



2. Indie band/artis BERGERAK SENDIRI/SOLO dalam penjualan album, promosi dan sebagainya. Kalau mahu menghubungi mereka untuk menjemput mereka perform, kita on direct kepada artis. Tanpa perlu orang tengah/record label seperti artis mainstream. Kalau adapun, hanya sekadar manager yang sebenarnya menguruskan aktiviti seni Hujan. Tetapi, natijahnya dalam Indie. Manager kena ikut cakap Artis/Band. Jika didalam Mainstream, Artis kena ikut cakap Manager ataupun Syarikat Rakaman. Tiada kebebasan.



p/s: Independent ni pun terbahagi kepada dua part.



1.

Yang berduit/ada modal besar - seperti Hujan, MeetUncleHussein,Estranged, Komplot
2. Yang kurang berduit/kurang modal besar - seperti... er.. anda fikir sendiri je lah. mana2 band/artis Indie yang kurang bergerak buat show.




Mengapa Hujan dikatakan Homophobic?
Dalam hal ini, kita perlu berfikiran positif dan perlulah mencari punca permasalahan. Seperti yang kita maklum. Masalah HomoGaysBian merupakan perkara yang masih taboo dalam Malaysia. MAJORITI RAKYAT MALAYSIA tidak menerima golongan HomoGaysBian kerana perkara ini bercanggah dengan norma-norma masyarakat Timur dan juga salah disisi Agama Islam yang merupakan Agama Rasmi bagi Malaysia. Ringkasnya, Hujan antara yang mewakili MAJORITI RAKYAT MALAYSIA untuk menghentikan masalah HomoGaysBian yang kini kian merebak di Malaysia. Perkara yang perlu disedar, masalah HomoGaysBian adalah masalah global dimana bukan sahaja Malaysia yang menghadapinya. Kita perlu bijak menangani masalah ini. Disedari terdapat juga golongan yang menyokong golongan HomoGaysBian. Dengan berbekalkan alasan Prejudis, Streotype dan akhirnya kepada Diskriminasi. Golongan HomoGaysBian mendapat perhatian masyarakat. Ada yang kasihan, ada yang simpati, ada yang menolong. Tetapi, itu hanya permulaan awal seolah Malaysia menghalalkan HomoGaysBian. Maka, bagaimanakah caranya untuk kita membuat pendirian mengenai HomoGaysbian?KITA PERLU SEDARKAN GOLONGAN HOMOGAYSBIAN BAHAWA PERBUATAN MEREKA SALAH. Hujan menggunakan pengaruh muzik sebagai platform untuk menyedarkan mereka. Mudah je kan? Kenyataan yang kasar? Sila selidik dahulu kenyataan yang Hujan buat. Ianya lebih kepada menasihati dan meneguhkan pendirian. Hujan pun tidak melarang golongan HomoGaysBian mendengar lagu-lagu ciptaan mereka. Kerana muzik itu bebas.

Nak dengar boleh, Taknak dengar tiada siapa yang marah

Lain-lain masalah seperti Hujan sombong, demand, istilah awek, noh kasar -arrogant-poyo, attitude teruk, dan sebaginya adalah masalah remeh. HANYA ORANG MENTALITI KELAS KETIGA SAHAJA yang menggangap masalah remeh sebagai masalah serius.



Pendirian kami. Kami bukan fanatik Hujan. Kami cuma SAYANGKAN INDUSTRI INDIE YANG BARU NAK BERKEMBANG DAN MAJU. Jika anda tidak suka mana-mana band sekalipun. Tidak usahla mengikut perasaan/emo sampai perlu mengfuck mereka. Mereka juga manusia seperti anda. Begitu juga ibu bapa anda yang merupakan manusia. Apa perasan anda jika ada orang lain FUCK ibu bapa anda? FUCK anda? Lagipun budaya FUCK-MENGFUCK ni bukan budaya kita. Itu budaya Amerika. Tinggalkanlah perbuatan tak berfaedah memaki orang lain sesuka hati...

sekian.


SampahSociety.


this article was taken from kareem from SampahSociety

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...