20100519

Panjang akal

Sesetengah manusia memang hebat.
Mengambil kesempatan pabila ada sedikitpun ruang.
Pantang.

Bila kita diam dibilang kita bodoh alang,
Bila kita bersuara di cakapnya tak kenang diuntung,

Apa ada pada budi? Jika setiap perkara pun kita mintak balasan. Kepopularitian? Fuck itu semua.
Aku tahu agenda kamu.
Bukan untuk membantu.
Bahkan lagi semak dan membuntu.

Manusia memang suka mengambil kesempatan.
Si dia yang kosong, tanpa ada harta dan nama kau pijak-pijak
esok-esok dia ada harta, ada pengaruh tiba-tiba kau mengaku saudara.
Sialan.

Kau fikir kau cukup diva?
Kau cukup pengaruh segala?
Pergilah melancau,
Gua tak heran satu sen pengaruh lu.

Kami bukan pelastik giant atau watson.
Kami tak perlukan bantuan sesiapa untuk bangun.
Kami punya kudrat dan tulang empat-kerat.
Apa kau bangga menjadi bangsat?

Pergilah meninggal.

Aku sudah cukup bersabar kau bikin sayang aku serupa anjing.
Sudah cukup senyum kelat kau bodohkan orang yang tidak sehebat engkau.
Apa kau fikir kau Tuhan?
Semua orang perlu ikut suruhan secara paksaan?

Aku tak pernah menyesal.

Tidak mungkin akan!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...