20080810

Harga sebuah maruah yang kian tergadai

Uwarghh..penat nya this whole week.. quiz straight start rabu dgn proposal n asgmt yang nak kene submit memang sangat menjengkelkan. Memandangkan aku puasa sunat 5 hari berturut2, jadi kurang lah sikit waktu yang terbuang untuk makan. Tapi yang pasti magrib selalu je nak terlepas sebab berbuka sampai tak larat nak bangun(Anis je, aku tak) huehue..


Malam pulak tutorial sane tutorial sini, lecturer OS plak nak wat extra class on Friday, 3 jam dow, mampos aku! Jadi memang masa leisure aku dah kian tipis, senipis ozon bumi sekarang. Memandangkan puasa nak dekat, aku kena pastikan yang kerja semua beres before Ramadhan(hopefully) Busy memang tak ingat.. Tutorial java pulak memang sronok. Bagi aku Daeng memang deliver tutorial tu dengan gempak sekali and im adore him rite now..ahaa..


Memang tak baca newspaper apetah lagi untuk menonton tv, masa yang aku habiskan dpn cc pun untuk cari bahan kertas kerja yang berlambak. Tup2 dengar cerita pasal kes ape ntah peguam2 tu. aku trus jadi panas. Opah dia, nak buat forum terbuka kan? ni negara islam lah setan.. korang boleh berambus oke. Tapi tu lah, mana pergi nya orang2 melayu intelek kita?


Semua nya ke penjara,
Semuanya menjadi penagih,
Semuanya di dalam pusat serenti,
Semuanya "mati"


Jika ada yang hidup pn, hanya sperti titisan air yang mengalir diatas daun yang tercarik, cepat benar kering, dan tidak berguna lagi. Ya, kita mungkin hanya mampu terpekik terlolong, membuat bantahan depan majlis peguam, rusuhan dan sebagainya, namun jika sensitiviti itu hanya kita mahu tunjukkan dgn cara kekerasan, kita sebenrnya telah jauh menyimpang dari matlamat asal kejadian manusia itu sendiri..

Bagi aku, melayu yang boleh aku katakan sebagai cermin agama islam, membawa imej agama, seharusnya lebih celik ilmu. Jika kita lihat sejarah sendiri, sama ada zaman nabi, sahabat atau zaman kebangkitan empayar Eropah sendiri, kebijaksanaan dapat memotong menangkis kejahatan dengan mudah sekali.

Jika hari ini kita lihat doktor2, peguam2 atau pakar IT dan teknologi, semua bidang2 ini bukan lagi dikuasai oleh orang melayu. Jadi kita ada apa? hanya dengan membuat rusuhan kita fikir kita mampu menjatuhkan mereka? Mungkin sekarang mereka sedang ketawa sambil bermain judi berkira2 bila mahu mengambi alih kuasa negara kita, atau mungkin juga tanpa kita sendari satu hari nanti,

"KITA BAKAL MENJADI ABDI DI NEGARA SENDIRI"


Pada waktu itu, bukan sahaja mereka meminta supaya akta digubal, mungkin juga mereka akan menggubal hatta menghapuskan undang2 sedia ada. Tidakkah kita takut? Ya, mungkin satu ketika dahulu kaum india merupakan pecacai, kerja di estet2, namun sekarang norma nya berbeda. India juga seiring bangkin bersama cina dan matlamat mereka hanya satu, merampas negara kita dan akhirnya tumpas seperti Singapura.

Ya Allah, mari lah kita sama2 berdoa akan kesejahteraan negara kita. Aku terkadang berfikir, mampukah aku jadi sebahagian dari pejuang menaikkan martabat melayu atau aku di pola kedua?

O' Allah, guide us to the right path..
Ameen,,
--'

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...