20090831

Tak faham apa sebenarnya pingin manusia ni

Aku terlalu letih. Dua hari suntuk mencari wang.. Tapi aku ada pilihan. Memang ini yang aku pilih. Untuk kill the time pada masa yang sama. Sebetulnya, aku kira malam ini bukan waktu yang sesuai untuk aku menulis. Minda kosong dan tertutup. Tapi ya, kadangkala, manusia mencorak niat kita. Manusia lain menentukan siapa kita pada waktu apa..kan.. Manusia, manusia.

Aku cuma terkadang rasa pelik dengan segelintir golongan bodoh sombong ini..teriak sana, ampu sini..apa sebenarnya kau semua ni? Hidup untuk apa? Ada pula yang sombong tak menentu, cebik tak bertempat..kita bertegur sapa niat mulia berbuat kawan, dibalas serupa tahi anjing jalanan. Susah benarkah untuk sebuah persahabatan? Apa sukar menjalin persaudaraan? Jangan terlalu angkuh wahai manusia.. Kita semua sama, jika hodoh aku dari segi rupa, cantik aku dari segi bahasa. Buruk kamu pada bahasa, indah hanya pada rupa. Apa kau bangga? Sudahlah, aku terlalu penat bermemek-memek comel depan golongan sebegini rupa..tak hadaplah, bodoh!!


Dan pada bangsa aku, aku sudah letih memikirkan nasib kita. Apa sudah jadi pada usia ke lima-puluh-dua? Jika seabad lepas kita bertatih, pada saat ini sebetulnya kita sudah diam bertongkatkan ilmu seraya tersenyum melihat tadinya kita seorang kuli. Bertongkatnya harta buat warisi anak bangsa kita, bermegah dengan kejayaan kita. Tapi, apa yang kita punya? Apa yang patut kita banggakan?

KLCC bukan anak bangsa kita yang bina,
yang terkaya dibumi kita bukan saudara mara kita,
yang mencipta revolusi bukan anak kita juga.
Jadi siapa kita dibumi kita..

Masih MLM?
Masih duduk diam dirumah dan dapat satu juta?
Masih uptrend?
Masih bergelak merempit merogol sana sini?
Masih memilih kerja?
Masih menghisap ganja?

Tolonglah. Aku jelek.

I am started to feel ashamed of admitting my ethnicity.
Siiiiiiiiiiiiiiiickk!

1 comment:

sarahata said...

entri yang bagus cik marina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...